Uppdateringar från april, 2009 Visa/dölj trådning av kommentarer | Tangentbordsgenvägar

  • emelie 21:06 den 29 April 2009 Direktlänk | Svara
    Taggar: , , , , , , oljekrisen 1973   

    Japans ekonomi de senaste 50 åren 

    På Kristinas begäran kommer här en kort sammanfattning av Japans ekonomiska historia. Bakgrunden och fakta till detta inlägg kommer ifrån en artikel som jag läste på http://www.aktiespararna.se

    1961-1970
    Efter Andra världskriget var Japans infrastruktur förstörd men återhämtade sig rätt snabbt. Den växande ekonomin berodde framförallt på privat sparande, investeringar i den privata sektorn, tillgång till billig olja samt stort utvecklande av tekniken. 1968 var Japan världens nästa största ekonomi. Man fokuserade på industri som järn, stål, motorfordon och elektronik. Den japanska livsstilen förändrades och många flyttade från landsbygden till storstäderna.

    1970-tal
    Trots oljekrisen 1973 kunde japan konkurrera på världsmarknaden med hjälp av kostnadssänkningar och ökad effektivitet. IT-branschen växte snabbt, exporten ökade och valutan steg.

    1990-tals krisen
    I maj 1989 stramande regeringen åt den monetära politiken för att dämpa tillväxten och den kraftiga stigningen av mark- och fastighetspriser. Räntan höjdes och Tokyobörsen föll. På ett år hade börsen fallit med 38 %. Japan drabbades nu av en lågkonjunktur. Detta var början på den så kallande 1990-tals krisen. Under hela 1990-talet hade Japan dålig tillväxt och stora skulder och under 1998 drabbades Japans ekonomi av deflation.

    2000-talet
    Under 1999 trodde man att en återhämtning var på väg men Japan gled tillbaka i lågkonjunkturen efter 2 år. Deflationen fortsatte och statsskulden växte. Hur Japan lyckades få sin ekonomi att växa har jag inte riktigt förstått. Kanske några av er vet? Jag uppfattar det i alla fall som att den generella tillvästen i Asien hjälpte Japan att öka exporten, investeringar och inhemsk konsumtion.

    När denna artikel skrev ansågs Japan åter igen att vara en av världens störta ekonomier som hade en ljus framtid framför sig. Vi vet ju alla hur ljus den framtiden blev, eller bör jag säga inte blev?

    Emelie Wenthzel

     
    • camillaodenberg 18:09 den 30 april 2009 Direktlänk | Svara

      Ja, nu, vilket vi redan konstaterat fjorton gånger så det kan inte skada att säga det en gång till;), är de ju mitt upp i den värsta krisen sedan andra världskriget.

      Saker och ting gick verkligen fort för Japans ekonomi, det visar dels din slutkommentar, och dels den här arikeln jag läste: Sveriges Radio intervjuvade japanske ekonomen Teizo Taya i början av oktober förra året. Han sa att, ja de var på väg in i en lågkonjunktur efter de goda åren de haft, men Taya kunde konstatera att

      ”Trots svängningar på Tokyobörsen till följd av problemen i USA, råder det ingen panikstämning eller kris i världens näst största ekonomi, den japanska.”
      (http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/tema/amnessida.asp?programID=3265&Nyheter=&grupp=5563&artikel=2349697)

      En dryg månad senare rapporterade SR att Japan officiellt befinner sig i en recession. (http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/tema/amnessida.asp?programID=3265&Nyheter=&grupp=5563&artikel=2447197)

      /Camilla

    • Kristina 9:34 den 01 maj 2009 Direktlänk | Svara

      Bra att du går tillbaka i historien om Japan, det är relevant att veta en del om den kris som Japan befunnit sig i. Ta reda mer på Japanerna syn på sparande, och konsumtion. kulturellt det är också en bgärna!
      Bra genomfört Emelie

      • louisegenetay 15:35 den 03 maj 2009 Direktlänk | Svara

        Bra inlägg E!

        Jadu camilla, så fel Teizo Taya hade!

        det verkar ju även som om det kommer bli värre än vad det redan är också! I a f enligt http://www.e24.se/samhallsekonomi/varlden/artikel_1251525.e24 De säger att både den privata konsumtionen och företagens konsumtion kommer minska ytterligare, vilket skulle leda till en ännu värre ekonomisk situation!

        Louise

    • andreastuart 19:39 den 03 maj 2009 Direktlänk | Svara

      Bra inlägg, Emelie!

      Jag tänkte bara komplettera med några siffror som jag hittade på OECD:s hemsida, som jag tycker passar under Japans ekonomiska historia.

      För att illustrera landets svaga ekonomiska tillväxt sedan slutet av 1980-talet, då bank- och finansbubblan sprack, kan man jämföra med USA:s och Europas reala tillväxter mellan åren 1991 och 2008:

      • USA: drygt 60 %
      • Europa: drygt 40 %

      Under samma period ökade den japanska ekonomin med drygt 20 %. Om Japans prognoser för 2009 faller in, vilka pekar på en BNP-minskning på 6,6 %, innebär det att den årliga tillväxten mellan åren 1991 – 2009 blir 0,6 %. Detta visar att den japanska ekonomins tillväxtförmåga har varit mycket svag.

      /Andrea

  • Kristina 11:49 den 29 April 2009 Direktlänk | Svara  

    Om bedömningen av sammafattning nr 1 

    Jag ställde en fråga som löd:

    Berätta: Vad är den ekonomiska krisen?

    Svaret är en lågkonjunktur samt i och med att du använder det begreppet vill jag ha en förklaring vad lågkonjunktur innebär.

    Du skulle för VG effekter av lågkonjunkturen i ditt land som

    • ökad arbetslöshet (och vad det innebär)
    • ökade utgifter i transfereringssystemen (förklaring vad det innebär)

    För MVG kräver kriterierna modeller, verktyg och analys, alltså:

    • varför blir det ökad arbetslöshet?
    • varför ökar trycket i transfereringssystemen?
    • modeller som BNP ekvationen kan också användas för att analysera effekterna, men då måste Ekvationen förklaras.
    • kritiskt förhållningssätt mot källor

    Kriterierna är hämtade från Skolverketläs Samhällskunskap B:s mål och kriterier här.

    En del av er har valt att citera snygga och bra citat från t.ex wikipedia om finanskris, men då krävs en förklaring och att du reder ut begreppen samt visar att du förstår det du valt att citera. Det är du och dina kunskaper som ska bedömas inte wikipedias.

    Andra valde metoden att klippa och klistra från andras inlägg, än en gång se till att förklara och att du citerar och anger inläggen som källor du använder… Ära den som äras bör.

    Många besvarade inte frågan som jag ställde, uatn beskrev finanskrisens uppkomst, bakgrund, etc. Jag ville veta: Vad är den ekonomiska krisen?  Det är utifrån den frågan jag bedömt era inlägg.

    Några goda exempel som ni kan titta på och kanske lära av är…

    Era resultat lägger jag upp Schoolsoft, under dagen.

    K

     

     
  • louisegenetay 16:49 den 26 April 2009 Direktlänk | Svara
    Taggar: centralbanken, , , , , ,   

    Sänkt ränta 

    Precis som många andra banker världen över har Japans centralbank sänkt sin styrränta för att lätta på ekonomin och få igång konsumtionen.

    I oktober 2008 sänkte Japans centralbank styrräntan för första gången på hela sju år. Då var det för att ”lugna finansmarknaderna och motverka lågkonjunktur”.

    I december 2008 sänkte man styrräntan till hela 0,1 procent, då för att ” få liv i den plågade ekonomin”.

    Japan följer alltså den våg av räntesänkningar världen över för att de är så illa tvungna, för att få igång ekonomin. En sänkt ränta gör bl.a. så att företag och hushåll börjar låna mer pengar och därmed ökar konsumtionen igen – detta gynnar den situation vi befinner oss i nu och ekonomisk tillväxt blir i teorin möjlig igen. Utan konsumtion kan vi aldrig ta oss ur den här krisen. Penningpolitiken är ett steg i rätt riktning.

    /Louise

     
    • camillaodenberg 23:29 den 04 maj 2009 Direktlänk | Svara

      Hej, jag kom att tänka på en sak…

      Ja, räntorna sänks världen över, vilket kan få igång ekonomin igen precis som du säger eftersom det blir billigare att betala igen gamla lån och att ta nya, människor får mer pengar över att konsumera för, företagen kan anställa fler och höja löner, arbetslösheten minskar osv. Perfekt! Fast det kan slå fel.

      Japans styrränta är nu nere på 0,1 %, vilket Louise just har konstaterat. USAs styrränta ligger praktiskt taget på noll och många andra länder följer samma linje. Penningpolitikens vapen mot kraftiga konjunktursvängningar är räntan, men vad händer när räntan är på noll? Man kan ju inte fortsätta sänka räntan i all oändlighet, eller hur?

      En sänkt ränta som inte ger önskad effekt var precis vad som hände i Japan. Hela 1990-talet kallas ”det förlorade rtiondet”, då Japan kämpade för att få igång sin ekonomi. Vilket inte började hända förrän mer än ett decennium senare… Så frågan är vart den här krisen kommer att leda.

      En del frågar sig om hela världen är på väg in i en upprepning av Japans historia, men många säger emot; den här gången kommer det att sluta bättre.Förre centralbankschefen Urban Bäckström har skrivit en artikel på Svenskt Näringslivs webbsida med titeln ”Glöm inte Japan”. Där säger han att centralbankschefer och politiker världen över kan se vad Japan gjorde fel förra gången: de reagerade inte snabbt och kraftigt nog. Så nu gäller det att handla kvickt: ”Tiden är knapp, det går inte att vänta!”

      /Camilla

  • louisegenetay 16:15 den 26 April 2009 Direktlänk | Svara
    Taggar: , elektronikindustrin, , , ,   

    Elektronik- och bilindustrin rasar i Japan 

    Precis som Camilla har understrukit i en kommentar till Andreas inlägg om Japans ekonomiska situation så spelar elektronik- och bilindustrin in väldigt mycket för landet. Eftersom efterfrågan har minskat på bilar och elektronik så drabbas Japans export och därmed hela nationen.

    Japan är extremt beroende av just elektronik och bilar och är ett av världens mest ledande länder inom dessa områden. När köpkraften hos USA och Europa minskar (som är några av de viktigaste export-länderna) p.g.a. finanskrisen, minskar naturligtvis vinsterna och därmed tvingas man varsla tusentals anställda vilket gör att konsumtionen minskar ännu mer.

    (Kanske lite upprepning av vad Camilla sa, men det är nog så viktigt att ta upp det igen då det är en av de viktigaste sakerna som gör att Japans ekonomi går så dåligt just nu). 

    /Louise

     
    • emeliewenthzel 20:25 den 26 april 2009 Direktlänk | Svara

      Bra inlägg Louise! Jag tycker att det är ganska intresant att titta på just bilindustrin för här kan man verkligen se hur Japan påverkas av omvärlden.
      Om man tar USA som exempel så har ju dom drabbats extremt hårt av finanskrisen, jag skulle till och med vilja påstå att det var USA som ”startade” den. Det jag vill komma till är att i USA så slog ”sub-prime” lånen hårt till skillnad från Japan där detta inte var något problem allt. Det Japan förlorar på är, precis det du nämner, att länderna som de exporterar till inte längre har råd att importera.
      Om man tittar på Japans största exportländer så är USA det landet som importerar mest från Japan och sedan Kina. Gällande Japans importer så importerar de mest från Kina och sedan från USA.
      Och vilka är några av de länderna som drabbats hårdast av finanskrisen? Jo, USA, Japan och Kina. Jag tolkar det som att man som stort exportland förlorar extremt mycket i denna kris då inga länder har råd att importera dess varor. Och ett konkret exempel på detta är just den japanska bilindustirn där Toyota i slutet av 2008 redovisade den först förlusten sedan 1941.

      Emelie

    • emeliewenthzel 20:29 den 26 april 2009 Direktlänk | Svara

      jag glömde bort att skriva att USA, Japan och Kina är (eller åtminståne har varit) de tre starkaste ekonominera i världen, och det är även dessa länder som står för stora delar av exporterna runt om i världen. Det jag vill säga är att jag tror att man som land drassas hårdare av krisen om man tidigare har haft en stark ekonomi och höga exportsiffror.

    • emeliewenthzel 20:41 den 26 april 2009 Direktlänk | Svara

      förlåt att jag skriver massa kommentarer som jag borde skriva i en kommentar men jag läste nyss att Japan export minskade med 27% från dec 2007 till dec 2008, och jag tror inte att den har stigit sen dess! Hm……..

  • louisegenetay 14:42 den 26 April 2009 Direktlänk | Svara
    Taggar: , , , , , förväntningar, , GM, hjälppaket, , Obama, , varsling,   

    Bilindustrin – en indikator 

    Bilindustrin – en indikator               

    För att säkerställa en ekonomisk nedgång/ekonomisk kris passar det sig bra att studera bilindustrin och hur den påverkas. Försäljningen av bilar brukar minska drastiskt i en svår ekonomisk situation och idag är det inte annorlunda. Stora företag såsom Volvo och SAAB möter enorma problem och tvingas varsla tusentals anställda.

    Precis som mina blogg-kollegor har uttryckt så minskar konsumtionen och efterfrågan i en lågkonjunktur. Ekonomin når sin topp och ”bubblan spricker”, vi blir helt enkelt mätta och våra förväntningar sjunker.

    En industri som drabbas hårt i en ekonomisk nedgång/kris är bilindustrin. Och det kan vi se i dagens finanskris.

    GM (General Motors)

    GM är ett av världens största företag och världens näst största biltillverkare. Finanskrisen har slagit hårt mot företaget som varit nära konkurs. I oktober 2008 rasade försäljningen med 45 procent, vilket gav den sämsta försäljningen sedan andra världskriget. Med extremt stora skulder och varslingar av personal vände man sig till den amerikanska kongressen för hjälp. Ett statligt lån på 10-12 miljarder dollar var det man ville ha, annars kunde det innebära botten. Tillslut fick man 13,4 miljarder dollar tillsammans med biljätten Chrysler, i slutet av Bush-mandatet och Obama har tillsatt en ”bilgrupp” som ska arbeta för omstrukturering i USA:s bilindustri.

    Affärsvärlden skriver att en GM-konkurs kan utlösa en ekonomisk depression. Eftersom deras marknad sträcker sig över hela världens skulle andra företag drabbas hårt också, alla är ju beroende av varandra.

    Volvo och SAAB

    GM-ägda SAAB och svenska Volvo har även de drabbats hårt av finanskrisen. På de svenska nyheterna kan vi nästan dagligen få rapporter om hur varslingar drabbar många svenskar. Att de drabbas så hårt de också är för att bilindustrin har länkar över hela världen, alla är beroende av alla.

    Som sagt, bilindustrin är den industri man tydligt kan se att det händer saker i när ekonomin svajar. För visst är väl inte en sprillans ny bil något man köper när plånboken börjar bli tom? Allt hänger ihop med konsumentens efterfrågan och konsumentens konsumtion. Detta påverkar hela världen eftersom bilindustrin är så viktig i många länder och även företagen och deras anställda.

    /Louise

     
  • andreastuart 16:08 den 24 April 2009 Direktlänk | Svara
    Taggar: , , , ,   

    Japans ekonomiska situation 

     
    Precis som Emelie, känner jag att fler definitioner av den pågående finanskrisen är onödiga, då Louise och Camilla redan formulerat två utmärkta definitioner. Jag tänker istället börja titta på Japans ekonomiska situation, och ni är hjärtligt välkomna att komplettera!

     

    För att få ett hum om vad som händer i den japanska ekonomin, valde jag att titta på Wikipedia, en hemsida som kanske inte är världens mest tillförlitliga källa, men som ger ett omfång om befintlig information kring ett ämne.

     

    En svag ekonomisk situation
    Enligt Wikipedia befinner sig världens näst största ekonomi för tillfället i en svag ekonomisk situation. Efter vidare efterforskning, kommer jag fram till att den främsta orsaken till detta, är hushållens och företagens ovilja att konsumera. De sparar hellre sina pengar, då de känner oro inför framtiden. Att de gör det, beror på den ekonomiska kris som slog hårt mot Japan under början av 1990-talet, från vilken landet ännu inte har återhämtat sig helt.

     

    Detta beteende resulterar i deflation; att penningvärdet ökar och att penningmängden minskar. Hur deflation uppkommer, kan beskrivas med att konsumenten tänker “vi handlar inte idag, för det kommer att vara billigare imorgon”. Dessvärre kommer inga inköp att göras följande dag heller, då konsumenten resonerar på samma sätt som föregående dag, och anser att det kommer vara ännu billigare i övermorgon.

     

    Resultat av dålig konsumtion: recession
    Alltså; de inhemska konsumenterna väljer att inte spendera sina pengar. Då även den utländska efterfrågan (exporten) har minskat, blir den japanska industrin lidande och tvingas sänka sina priser. Detta gör att arbetslösheten ökar – den genomsnittliga arbetslösheten på 4 % i fjol förväntas stiga till 5,1 % under 2009.

     

    Under fjärde kvartalet förra året sjönk BNP med 12,1 %, vilket var en mycket kraftig nedgång.


    För att motverka denna recession, har den japanska regeringen sedan augusti 2008 satsat totalt 200 miljarder USD i form av tre stycken stimulanspaket, vilket utgör omkring 5 % av BNP.

     

    Trots detta fortsätter missnöjet med premiärminister Taro Aso och hans Liberaldemokratiska parti att öka. Opinionsundersökningar visar att japanerna inte tror att dessa stimulanspaket kommer att hjälpa den inhemska ekonomin.

     

    /Andrea

     
    • camillaodenberg 16:43 den 25 april 2009 Direktlänk | Svara

      Tack andrea ;)
      Jag har också läst lite om Japans ekonomiska situation och som du redan konstaterat är den dålig. Riktigt dålig. Faktiskt den värsta sedan andra världskriget. (http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/tema/amnessida.asp?programID=3265&Nyheter=&grupp=5563&artikel=2637957).

      Precis som du säger har Japan svårt att få igång hushållens konsumtion igen vilket är en viktig faktor som bidrar till den dåliga ekonomin. Du nämner exporten på slutet, och jag vill trycka lite extra på just den. Exporten hänger ihop med konsumtionen och tillsammans har de skapat den situation som Japan befinner sig i idag.

      Efter andra världskriget växte Japans ekonomi snabbt och företag som Sony och Toyota blev världsledande och exporterade sina elektronikprylar respektive bilar över hela världen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Japan#.22Det_japanska_ekonomiska_undret.22). Den största importören av Japanska varor har länge varit USA, men nu har USA inte råd längre.

      Den minskade exporten till stora förluster (Toyota väntas redovisa sin första förlust någonsin http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=2524791) och Sony sin första förlust på 14 år http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/tema/amnessida.asp?programID=3265&Nyheter=&grupp=5563&artikel=2584522) vilket leder till att företagen måste säga upp anställda och sänka lönerna hos de kvarvarande vilket givetvis leder till minskad privatkonsumtion. En ond spiral minst sagt!
      /Camilla

    • Kristina 19:28 den 25 april 2009 Direktlänk | Svara

      Wikipedia är varje bloggares räddare i nöden, vilka är problemen med wikipedia? Du kan inte bara racka ner på stackars wikipedia

    • Kristina 19:30 den 25 april 2009 Direktlänk | Svara

      BRA BRA BRA!

    • emeliewenthzel 13:10 den 26 april 2009 Direktlänk | Svara

      Precis som ni båda påstår är Japans ekonomi idag extremt illa ute. Jag läste en artikel på SVDs hemsida (http://www.svd.se/naringsliv/varlden/artikel_2704519.svd) om Japans ekonomi och vad den japanska staten planerar att göra för att förbättra situationen. I denna artikel står det bland annat att Japans finansminister Kaoru Yosano planerar att satsa ytterligare minst 2 % av dess BNP i nya utgifter för att stimulera landets ekonomi. Den femte april i år gav Japans premiärminister Taro Aso finansministern i uppdrag att lägga fram en ny budget. Detta resulterade som sagt i att man nu kommer att bidra till det nya stimulanspaket med 2% av BNP. Denna siffra motsvarar ca 10 000 miljarder yen vilket är ca 785 miljarder kronor. Denna summa är den största som någonsin lagts fram i en extrabudget under efterkrigstiden påstår den japanska nyhetsbyrån Kyodo. Anledningen till denna extrasatsning är dels att den ekonomiska recessionen är djupare i Japan än i de andra ledande industriländerna men även för att Japan vill visa världen att landet bidrar till en global stimulans.

      När Japans BNP sjönk så kraftigt under fjärde kvarttalet 2008, vilket Andrea påstod, var den nedgången dubbelt så brant som i USA och övriga industriländer. Japans BNP förväntas minska med ytterligare 6.6 procent i år.

      Enligt SVD så kommer stimulanspaketet att gå till:
      • ekonomiska säkerhetsnät för tillfälligt anställda
      • stöd till företag som behöver mer pengar att röra sig med;
      • stöd till utveckling av solkraftkällor;
      • förbättringar av hälso- och sjukvården;
      • och stöd till lokala och regionala myndigheter.

      Sedan oktober förra året har Japans regering redan lagt fram flera tidigare stimulanspaket, som sammanlagt innehållit nya utgifter och skattesänkningar för omkring 12 000 miljarder yen. Den nya extrabudget som nu förbereds innebär alltså i stort sett en fördubbling av statens insatser. Nu gäller det bara att vänta och se om förändringen kommer. Men jag kan åtminstone påpeka, som både du Andrea och Camilla gör, att Japans ekonomi är ute på djupt vatten.

      • camillaodenberg 18:15 den 26 april 2009 Direktlänk | Svara

        Bra inlägg emelie!
        Det ska bli intressant att se hur långt stimulanspaketen räcker, särskilt som Andrea berättat att japanerna inte är särskilt optimistiska…

        Och lycka till imorgon!
        Så mycket som vi har skrivit hoppas jag verkligen att vi kommer klara av våra sammanfattningar galant ;) (Haha, det där gjorde bara att jag blev nervös; det är bara onödigt att ta ut sånt i förskott, så jag nöjer mig med ett ”lycka till”)

        (Apples administration skulle säkert bli jättenöjda om de visste vad våra iPods betyder för oss, haha)
        /Camilla

  • emelie 23:17 den 22 April 2009 Direktlänk | Svara  

    Finanskrisens grund och utveckling 

    Eftersom både Camilla och Louise har skrivit finanskrisens definition väljer jag att skriva ett inlägg om varför finanskrisen kom och hur den har utvecklats.

    USA, grundare av finanskrisen
    En av de största anledningarna till finanskrisen är det programmet som den amerikanska staten startate för att möjliggöra för fler amerikanare att äga sin bostad. Genom de privata bolåneinstituten Freddie Mac och Fannie Mai (som hade finansieringsstöd från staten) gavs möjligheten för mycket fattiga människor med låga löner att få lån till bostads köp, utan amorteringar och där räntan lades till skulden. När det sedan visade sig att en stor mängd av låntagarna inte kunde betala tillbaka sina skulder påverkades alla banker i USA och sedermera banker i övriga världen. Detta berodde på att alla dessa lån hade finansierats via banker som i sin tur hade lånat pengar av varandra. Man hade alltså köpt tillgångar till ett pris som det i verkligheten saknades ”pengar” att betala med.

    Finanskrisen når omvärlden
    När bubblan i USA sprack spred sig krisen över hela världen och flera banker gick i konkurs. Att bankerna går i konkurs, eller enbart har brist på pengar, har stor betydelse för världsekonomin. Det finns knapp några företag som inte har lån och då bankerna har brist på pengar kan dessa lån inte förnyas. Företagen tvingars då säga upp personal vilket i sin tur leder till att privatpersoner konsumerar mindre. Snöbollseffekten är nu igång.

    Detta var en liten sammanfattning av min uppfattning om grunden till finanskrisen. Hoppas att ni förstår vad jag har skrivit! TTYL

    Emelie Wenthzel

     
    • andreastuart 22:28 den 23 april 2009 Direktlänk | Svara

      Bra, Emelie! Du förklarar verkligen noggrant (uppskattas..!)

      När jag läste mellanrubriken ”USA, grundare av finanskrisen” kom jag att tänka på I.O.U.S.A, filmen som vi såg i skolan, och tänkte nu sammanfatta dess innehåll lite kort. Filmen tar upp orsaker till USA:s dåliga ekonomiska tillstånd före det att finanskrisen bröt ut utifrån följande fyra ”underskott”:

      • Budget: USA har en enorm stadsskuld, vilket generellt sett inte är ett problem, så länge som pengarna används till att investeras i ekonomin. Så är dock inte fallet i USA.
      • Sparade: förekommer knappt överhuvudtaget i USA. Istället lånas pengar ut till folk som egentligen inte har råd – mindre kreditvärdiga låntagare, även kallade subprimelån, precis som Emelie förklarat.
      • Handel: USA lider av ett handelsbalansunderskott, där importen är större än exporten.
      • Ledarskap: menas i filmen vara det allvarligaste. Under Bushs styre fattades ett antal beslut som blivit lidande för USA:s ekonomiska tillstånd, t ex att finansiera Irak- och Afghanistan-krigen.

      /Andrea

  • camillaodenberg 17:58 den 21 April 2009 Direktlänk | Svara
    Taggar: , , , makroekonomi, mikroekonomi   

    Finanskris – en mycket svår ekonomisk situation 

     Idag är det studiedag och för en gångs skull lever den upp till sitt namn: en definition av finanskrisen är vad som står på min ”att-göra lista”. (Eller skulle ha gjort det om jag haft någon.) Jaha. Då sätter jag igång!

    Enligt Svenska Akademiens Ordlista på nätet betyder ordet finans ”ekonomi” och ordet kris betyder ”mycket svår situation”. En finanskris handlar alltså om att ekonomin är riktigt, riktigt dålig.

    Sidospår

    Okej, nu vet vi vad finanskris betyder, men hur ska man definiera finanskrisen, alltså den som pågår just nu? Det är en bra fråga som jag inte vet svaret på (ännu) så jag vänder mig till sökmotorn google. Jag älskar google! Man får alltid svar oavsett vilken fråga man ställer (även om trovärdigheten till och från måste diskuteras). Men åter till finanskrisen.

    Nu till steg två: att reda ut vad en ekonomi är och vad det är som bestämmer om den går bra eller dåligt. Sen är vi närmare en definition av finanskrisen.

    En ekonomi

    Det finns många sorters, eller snarare typer av, ekonomier: både stora och små. Ekonomi betyder hushålla, och vetenskapen ekonomi handlar om just det: hur alltifrån privatpersoner (mikroekonomi) till hela världen (makroekonomi) hushåller med sina tillgångar. En ekonomi rör sig i konjunkturcykler mellan högkonjunktur och lågkonjunktur. Med konjunktur menas det ekonomiska tillståndet i ekonomin.

     

    Det här är finanskrisen

    Dagens finanskris är en djup konjunkturnedgång. Den visar symptom som alla lågkonjunkturer gör: konsumtionen minskar och då blir efterfrågan lägre, vilket leder till att företagens produktion minskar eftersom de inte har råd att köpa in nytt realkapital eller ny arbetskraft. Det blir en ond spiral, företagen varslar och riskerar att gå i konkurs, konsumtionen minskar ytterligare när avskedade inte har någon lön att handla för, osv. Här är vi nu. Världen har börjar agera, och stödpaket tas fram i enskilda nationer (ex. USA) och tillsammans med andra (ex. G20-mötet). Allt för att vända konjunkturen, annars riskerar vi att hamna i en depression, eller rentav recession. Någon av er andra som känner för att utveckla?

    ”Det här är inte början på slutet, men kanske är det slutet på början”

    Vad tror ni andra om det här? Vad håller ni (inte) med om? Nu har vi i alla fall börjat lite på vår analys. Jag visste inte riktigt var jag skulle börja, så det här blev ett väldigt generellt inlägg om ekonomi och finanskrisen.

     

    /Camilla

     

     
    • Kristina 19:37 den 21 april 2009 Direktlänk | Svara

      Ni är för underbara, jag vill bara säga det!

    • louisegenetay 21:00 den 22 april 2009 Direktlänk | Svara

      Bra inlägg camilla!

      Härligt att du berrättar vad en ekonomi är för något och använder dig av många användbara och viktiga begrepp för att förstå finanskrisen!

      Lulu

    • Kristina 19:29 den 25 april 2009 Direktlänk | Svara

      DEtta är så bra, så bra, se nu till att inte besvara på alla frågor själv, de andra ska ju ge dig något också!

  • louisegenetay 17:21 den 21 April 2009 Direktlänk | Svara
    Taggar: , , ,   

    Finanskris – vad är det? 

    Finanskrisen råder i världen för fulla muggar, men vad innebär det egentligen?

    Wikipedia säger såhär:

    Finanskris är en benämning på en depressionfinansmarknaden i ett område, med en hastig minskning av värdet på tillgångarna i området och flera konkurser bland områdets banker och andra företag. En sådan kris yttrar sig i att efterfrågan på pengar är större än tillgången. Till en finanskris hör ofta ett föregående börsras till följd av spekulation eller att en ”bubbla” spricker, och de leder till en ekonomisk kris med arbetslöshet, fattigdom och sociala missförhållanden. Ofta inbegriper en finanskris en bankkris, men det kan också ta sig uttryck i en valutakris.”

    En finanskris innebär alltså lätt sagt att ekonomin i ett land eller i hela världen är dålig. Detta kan pågå under en längre tid och brukar då kallas depression.

    Louise J

     
    • Kristina 19:38 den 21 april 2009 Direktlänk | Svara

      Ni är helt otroliga på er blogg, tre av fyra igång super!

    • Kristina 19:53 den 21 april 2009 Direktlänk | Svara

      Vilken underbar avtar du har, en sån vill jag också ha var hittade du den?

    • louisegenetay 16:59 den 22 april 2009 Direktlänk | Svara

      :) vad är en ”avtar”, är det ”profilbilden”?

    • Kristina 19:01 den 22 april 2009 Direktlänk | Svara

      Det är bilden intill din kommentar, heter visst avatar, jag hade stavat fel

    • louisegenetay 20:45 den 22 april 2009 Direktlänk | Svara

      ok, jag är ju ganska ny på wordpress så jag har inte lärt mig alla begreppen! men jag är på god väg. dock vet jag inte hur jag fick bilden, den poppade upp av sig själv ;)

  • Kristina 21:20 den 19 April 2009 Direktlänk | Svara
    Taggar: begrepp, definition, , , , kris, modeller   

    Vi börjar så här… 

    Er första uppgift är att gemensamt söka förklara vad den ekonomiska krisen är. Enkelt uttryck göra en definition av det som kallas den finansiella krisen, den ekonomiska krisen. Beskriv vad den innebär:

    •  generellt för världsekonomin
    • för ert lands ekonomin i synnerhet

    Använd begrepp och ekonomiska modeller, belägg med statistik och källor.

    Ge en bakgrund till hur krisen uppstod! Ni arbetar gemensamt genom att

    • skriva inlägg
    • läsa inlägg
    • kommentera inlägg

    Tänk på att

    • länka aktivt till de källor som du använder,
    • göra rättvisa källhänvisningar,
    • citera om så behövs.
    • inte använda material som andra skapat utan tillstånd
    • förhålla dig kritisk till de källor du använder.

    Jag vill att ni använder bloggens etiketter och kategorier, som ett sätt att visa att ni är medvetna i ert arbetssätt, koppla till det innehåll som era inlägg faktiskt har.

    Lycka till!/K

     
c
skapa ett nytt inlägg
j
nästa inlägg/nästa kommentar
k
föregående inlägg/föregående kommentar
r
svara
e
redigera
o
visa/göm kommentarer
t
gå till toppen
l
gå till inloggning
h
visa/göm hjälp
skift + esc
avbryt
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.