Uppdateringar från maj, 2009 Visa/dölj trådning av kommentarer | Tangentbordsgenvägar

  • emelie 14:41 den 20 May 2009 Direktlänk | Svara
    Taggar: , , , , ,   

    Emelies lösningar till finanskrisen i Japan 

    God dag! Japans befinner sig idag återigen i en finanskris och måste snabbt försöka att ta sig ur denna. Jag noterat några punkter som jag tycker är värde att se närmare på för att hjälpa landet att ta sig ur krisen.

    1)      För det första så ligger stor del av problemet i bristen på konsumtion bland de japanska medborgarna. Louise Génetey skriver i sitt inlägg ”Japanen måste börja konsumera” om varför japanerna har valt att spara pengarna istället för att konsumera. Hon förklarar även i samma inlägg att, om man förhåller sig till BNP-ekvationen så ser man tydligt konsumtionen måste öka. Hon skriver ” För i enlighet med BNP-ekvationen (BNP = C + G + I + (Ex – IM)) så innebär en ökning av den privata konsumtionen (C) en ökning av BNP.”
    För att få den privata konsumtionen föreslår jag att ni inspirerar folket att köpa. Jag tror att det gäller för er att hjälpa företag finansiellt, och framförallt företag som har nya, attraktiva och speciella varor som kan skapa en köplust.

     2)      Ett annat sätt att få den privata konsumtionen att öka kan vara att få folket att känna sig trygga. Eftersom ekonomin i Japan under de senaste åren har varit mycket osäker och växlat från hög- och lågkonjunkturer (läs mer om Japans ekonomiska historia i mitt inlägg ”Japans ekonomi de senaste 50 åren”), så känner sig folket osäkra. Japanerna vet att ekonomin inte är säker och vill vara förberedda inför kommande kriser. Nu i och med att livstidsanställningarna, vilket är förklarat i Andrea Stuarts inlägg ” Del 2: Livstidsanställningarna”, tas bort tror jag att det är ännu viktigare att få folket att känna sig trygga då det kan börja konsumera. Jag föreslår att ni ska införa ett bättre socialt skyddsnät då Japanerna inte behöver oroa sig så mycket inför framtiden.

     3)      Ett annat problem som jag finner är den minskade exporten. Även här kan vi utgå från BNP-ekvationen (BNP = C + G + I + (Ex – IM)) och se att för att BNP ska öka måste exporten öka (Ex).  Precis som Louise Génetey skriver i sitt inlägg ”Elektronik- och bilindustrin minskar i Japan” så drabbas Japans export av den minskande efterfrågan på just dessa varor. Även här finner jag att lösningen ligger i statliga investeringar i dessa företag. Det gäller att få varorna attraktiva igen och locka kunder. Ekonomin går alltid i en cykel som efter lågkonjunktur kommer alltid högkonjunktur. När den nuvarande lågkonjunkturen drar som sitt slut är det viktigt för Japan att snabbt komma igång på den globala marknaden. Japans varor måste vara nya och attraktiva då en stor ökning av export känns mycket trovärdigt.

     4)      En annan lösning till att öka exporten ligger i att få igång ”carry traden” igen. Detta skriver Camilla Odenberg om i sitt inlägg ”1: Få igång carry traden igen!”. Vad carry trade finns förklarat i mitt inlägg ”Vad är ”carry trade”?”. Precis som Camilla skriver kommer carry traden att hjälpa Japan ut ur finanskrisen. När carry traden var som stört blommande Japans ekonomi och exporten var större än någonsin. För att Carry Trade ska fungera krävs det att Japans valutavärde är lågt och detta kan vara svårt att uppnå att uppnå i dagen lägen, men jag ser detta om en långsiktig lösning.

     5)      Camilla Odenberg skriver i sitt inlägg ”2: Underskott i bytesbalansen” om en lösning som jag tycker verkar bra. Det hon skriver är att japaner kan köpa en vara från USA och betala i dollar. Japanen måste få tag i dollar och byter då ut en av sina egendomar mot dollar. Amerikanen som nu har bytt till sig en egendom vill heller ha pengar och säljer därför egendomen. Han får betalt i yen och växlar till dollar. Om detta sker i stor skala kan det lida till att det blir ett högt säljtryck på yenen. Vilket kommer leda till att penningvärdet sjunker. Att denna sjunker kommer att leda till att ”Carry traden” kommer igång, och lika så exporten och konsumtionen.

    Jag har nu nämnt det fem punkerna som jag tycker är viktigast. Jag tror att Japan, genom att åtgärda det som jag förslår, kommer att ta sig ur finanskrisen. 

    Slutligen vill jag säga att informationen och bakgrunden till det jag påstår kommer i från just denna blogg. Jag litar på mina bloggkamraters påståenden eftersom vi har arbetat med detta ämne under en lång tid och även haft lärarledda genomgånger i ämnet. Mina bloggkamrater har även tydligt uppgett sina källor och även förhållt sig kristiskt till de.

    Emelie Wenthzel

     
  • camillaodenberg 1:09 den 20 May 2009 Direktlänk | Svara
    Taggar: , devalvera, , växelkurs   

    (3: Ränta och växelkurs) 

    Det här inlägget handlar om vad man skulle kunna göra, men som av en eller annan anledning inte fungerar i Japan.

    Om Japan haft en högre ränta hade de kunnat sänka den

    En vanlig lösning för att sänka värdet på sitt lands valuta är att ta till en klassisk, penningpolitisk metod: centralbanken sänker räntan. En sänkt ränta ger sänkt värde på valutan eftersom ränta är priset på pengar.

    Tyvärr kan vi stryka det alternativet på en gång eftersom Japan inte kan sänka sin ränta mycket mer utan att den blir negativ.

    Om Japan hade haft fast växelkurs hade de kunnat devalvera

    … så hade de kunnat devalverar, det vill säga skriva ner sin valutas värde. Men devalvering fungerar bara när man har fast växelkurs och Japan har rörlig växelkurs.

    Fast växelkurs innebär att man knyter sin valuta till en annan (eller flera andra i en så kallad valutakorg), det vill säga centralbanken talar om precis vad en yen ska vara värd i förhållande till till exempel dollarn. När man devalverar bestämmer centralbanken ett lägre värde på valutan. En rörlig växelkurs innebär att kursen styrs av marknaden och alltså hela tiden förändras i förhållande till andra valutor.

    /Camilla

     
  • emelie 22:05 den 19 May 2009 Direktlänk | Svara
    Taggar: , , , , , , , ,   

    Heeej! 

    Okej sorry att jag har varit inaktiv på sista tiden men jag varit tvungen att fokusera på att inte få ig i naturkunskap! Men nu är jag här iallafall!

    Så lösningar…..!

    Jag har egentligen inte så mycket att säga förutom att jag håller med er i de lösningar som ni har föreslagit.

    Precis som Louise skrev i sitt inlägg ”Japanen måste börja konsumera” så måste det japanska folket att börja konsumera och sluta spara. Jag tror att detta kommer att vara extra svår för japanerna eftersom de är så vana vid att spara. Om man jämför med till exempel amerikanarna som är så bra på att konsumera så ha de det mycket lättare att gå in i en affär och köpa saker utan att få dåligt samvete. Amerikanerna borde kanske tidigare ha lärt sig att spara av japanerna och japanerna borde ha lärt sig att konsumera av amerikanerna.
    Anyways…. Japanerna måste alltså börja konsumera för att få igång cykeln igen så att Japans BNP kan öka.

    Sedan tror jag även, vilket Camilla skriver om i en kommentar till Andreas inlägg ”Var i det japanska systemet ska åtgärderna sättas in?”, att den japanska politiken måste förbättras. Jag skrev i mitt inlägg ”Sammanfattning – politiska konsekvenser” om hur politiken har påverkat finanskrisen i Japan. I inlägget skrev jag bland annat att jag tror att Japans ekonomi och politik går hand i hand. Jag tycker att det verkar som att politikerna i Japan inte klarar av pressen när det går dåligt och då inte kan föra landet ur krisen. De japanska politikerna måste ta sig själv i kragen och ta sina arbeten seriöst. De måste få folket att tro på sina ledare. Precis som Obama har fått det amerikanska folket att göra. Jag tror att bristen på förtroende till ledarna leder till att befolkningen inte vill konsumera. Folket är rädda för finanskriser tror inte att politikerna kommer att se till så att landet tar sig ur krisen, därför sparar de heller.

     

    Förlåt för att detta inlägg är jätterörigt men jag är lite splittrad just nu!

    Emelie Wenthzel

     
  • andreastuart 17:55 den 17 May 2009 Direktlänk | Svara
    Taggar: , äldre, äldrevård, , , , , , pensionssystem,   

    Var i det japanska systemet ska åtgärderna sättas in? 

    Jag tänkte nu komma med ett förslag till lösning på den ekonomiska krisen i Japan utifrån BNP-ekvationen; BNP = C + G + I + (Ex – IM). Utifrån denna kan man titta på var lösningsåtgärder behövs.

    Statlig konsumtion?

    Med hjälp av G (statlig konsumtion) har den japanska regeringen redan försökt att göra något åt situationen med hjälp av en keynesiansk lösning: tre stora stimulanspaket, vilket jag skrivit om i mitt inlägg ”Japans ekonomiska situation”. Detta åtgärdsförsök ledde dock inte till några större positiva förändringar.

    Investeringar?

    I (investeringar i realkapital) känns inte heller som en rimlig lösning – om det inte finns någon som konsumerar varor och tjänster, varför lägga ner pengar på att förbättra möjligheterna att producera dessa?

    Konsumtion!

    Min slutsats blir att C (konsumtion) är det område där förslag på lösningar behövs. För att öka konsumtionen, krävs att japanerna minskar sitt sparande, då inkomstutvecklingen i de japanska hushållens sjunker, vilket jag tittat på i mitt inlägg ”Konsekvenser utifrån BNP-ekvationen”.

    Sparandet är problemet

    Problemet är alltså ”översparandet” bland de äldre (60 % av sparandet innehas av japaner över 60 år) vilket resulterar i att japanen inte ökar sin konsumtion. En lösning till detta problem fann jag för någon vecka sedan i en artikel i tidskriften ”The Economist” .

    Enligt journalisten är en av förklaringarna till det höga sparandet bland de äldre att finansiella gåvor beskattas lika högt som en inkomst. Alltså, om de äldre önskar ge pengar till sina yngre släktingar, hindras de av höga skatter. De känner antagligen att det är lika bra att spara pengarna istället för att ge dem till den yngre generationen (vilken sannolikt har större intresse av att konsumera).

    Så, vad bör göras för att minska de äldres sparande?

    För att åtgärda detta, föreslår journalisten att beskattningen av gåvor bör reduceras och andra förändringar i skattesystemet som missgynnar sparande bör göras. Han skriver även att reformer av pensionssystemet samt vården är lämpligt. Se även min kommentar.

    /Andrea

     
    • louisegenetay 20:13 den 17 maj 2009 Direktlänk | Svara

      Jag håller helt med dig Andrea när du säger att det primära ligger i att åtgärda japanernas sparande och öka deras konsumtion. Som jag skrev i mitt inlägg idag, ”Japanen måste börja konsumera”, så krävs en ökning av (C) för att BNP ska kunna röra sig uppåt överhuvudtaget.

      Däremot skriver du att du inte tycker att investeringar känns som en rimlig lösning. Här måste jag nog gå emot dig en aning ;) För utan investeringar kommer företagen inte kunna anställa ny personal osv, och det vi vill i Japan är ju att folk ska börja konsumera (även om de kanske redan har mycket sparade pengar på banken så vill de nog ha mer, om man säger så). Dessutom, för att kunna konsumera behövs ju varor att konsumera, investeringar från företagens sida blir då direkt nödvändigt.

      Visserligen är just nu viljan hos de japanska företagen väldigt svag när det kommer till investeringar, eftersom köpkraften hos många av exportländerna är låg. Men icke desto mindre blir det viktigt att investera för att kunna ta sig ur krisen.

      /Louise

      • Andrea 22:57 den 19 maj 2009 Direktlänk | Svara

        Louise,
        jag kan till viss del hålla med dig om ditt påstående om att investeringar är viktigt för att kretsloppet efterfrågan-utbud ska fungera. MEN:

        För det första, så förväntas Japans produktionskapacitet uppgå till c:a 10 % mer än vad som efterfrågas de närmsta två åren. Detta gör att investeringar för att öka produktionen är onödiga.

        För det andra, anser jag inte att ditt påstående om att investeringar leder till nya anställningar stämmer helt. Det finns inget självklart samband mellan investeringar och nyanställningar, då många investeringar görs för att höja effektiviteten i produktionen.

        Ett exempel är matbutiken som jag har runt hörnet; Superstore. Deras senaste investering var självscanning – apparater som fyller samma funktion som deras anställda. Alltså ersätts delar av de anställda på Superstore med denna investering.

        Det jag vill ha sagt är att investeringar är viktigt, men vill man hjälpa Japans ekonomi ur sin krisiga situation, skall fokus läggas på att få igång konsumtionen.

        /Andrea

    • Camilla 16:19 den 18 maj 2009 Direktlänk | Svara

      Andrea och Louise!
      Hej, jag håller med er om att det känns som om det är konsumtionen, eller snarare ”icke-konsumtionen” som är problemet. För att få igång konsumtionen behövs efterfråga. Så, hur ökar man efterfrågan?

      Ett alternativ är, som Louise säger i sin kommentar att företagen investerar. Men som Andrea påpekar så vill inte företagen investera just nu. De vill precis som hushållen hålla i sina pengar, om de har några. Här har vi ett dödläge.

      En lösning på problemet skulle ju kunna vara att staten går in och hjälper antingen företagen eller hushållen att komma igång. Alltså staten använder sig av John Maynard Keynes teori om kontracyklisk konjunkturspolitik, det vill säga staten lägger ut pengar när det går dåligt och sparar in pengar när det går bra.

      MEN som Andrea har tagit upp flera gånger så har Japan faktiskt världens största statsskuld i förhållande till BNP (180 % av BNP) vilket betyder att staten blir allt annat än populär när det fortsätter pumpa ut pengar i samhället som ändå inte hjälper.

      För staten har faktiskt börjat dela ut stödpaket, men eftersom en eventuell effekt har uteblivit, ökar folkets misstro för politikerna och ekonomin (som redan innan var dålig, vilket jag beskrev i ”Japans politik i lågkonjunktur”). Och japanerna blir ännu ovilligare att konsumera.

      Nu är vi inte ens kvar på ekonomisk nivå längre. Japan har haft ekonomiska problem länge, väldigt länge, och de finanspolitiska (stödpaket) och penningpolitiska (sänkt ränta) åtgärder som vidtagits fungerar inte. Vilket kanske indikerar att något annat, ”utom-ekonomiskt”, måste göras…
      Återkommer om vad det kan vara.:)

      /Camilla

      • Camilla 16:28 den 18 maj 2009 Direktlänk | Svara

        Jag vet att jag tjatar, men jag har verkligen hängt upp mig på att politiken är ett stort problem!
        I ”Japans politik i lågkonjunktur” berättade jag vad Jonas Lindmark på Morningstar skrivit om de två största partiernas problem, och Andrea kompletterade i sin kommentar. En splittring av partierna kunna vara en lösning för att ge nya en chans. Å andra sidan skulle det kanske leda till ännu mer osäkerhet och ostadiga partialternativ som går under som dagsländor. Och som Lindmark skriver: ”med en global ekonomisk kris som sveper över världen skulle Japan istället behöva en stark och handlingskraftig regering.”

        Kanske skulle LDP försöka sig på samma sak som nyss hänt i Sverige? År 2002 var valresultatet för Moderaterna katastrofalt lågt, men de tog tag i saken och blev ”nya Moderaterna” och (även om det inte var den enda faktorn) så blev det maktskifte vid nästa val tack vare deras bästa resultat på nästan 80 år. Jag säger inte att LDP borde bli ”new LDP”, men någonting måste göras. Osäkerheten i politiken blir inte bättre av osäkerheten i ekonomin och vice versa.

        (Det känns som om det här är vad jag kommer fram till hela tiden: allting hänger ihop, jag har hittills inte hittat några lösa trådar att börja dra i, utan man måste börja trassla upp i mitten. Inte det lättaste. Drar man i en tråd rör sig alla!)

        /Camilla

  • louisegenetay 16:49 den 26 April 2009 Direktlänk | Svara
    Taggar: centralbanken, , , , , ,   

    Sänkt ränta 

    Precis som många andra banker världen över har Japans centralbank sänkt sin styrränta för att lätta på ekonomin och få igång konsumtionen.

    I oktober 2008 sänkte Japans centralbank styrräntan för första gången på hela sju år. Då var det för att ”lugna finansmarknaderna och motverka lågkonjunktur”.

    I december 2008 sänkte man styrräntan till hela 0,1 procent, då för att ” få liv i den plågade ekonomin”.

    Japan följer alltså den våg av räntesänkningar världen över för att de är så illa tvungna, för att få igång ekonomin. En sänkt ränta gör bl.a. så att företag och hushåll börjar låna mer pengar och därmed ökar konsumtionen igen – detta gynnar den situation vi befinner oss i nu och ekonomisk tillväxt blir i teorin möjlig igen. Utan konsumtion kan vi aldrig ta oss ur den här krisen. Penningpolitiken är ett steg i rätt riktning.

    /Louise

     
    • camillaodenberg 23:29 den 04 maj 2009 Direktlänk | Svara

      Hej, jag kom att tänka på en sak…

      Ja, räntorna sänks världen över, vilket kan få igång ekonomin igen precis som du säger eftersom det blir billigare att betala igen gamla lån och att ta nya, människor får mer pengar över att konsumera för, företagen kan anställa fler och höja löner, arbetslösheten minskar osv. Perfekt! Fast det kan slå fel.

      Japans styrränta är nu nere på 0,1 %, vilket Louise just har konstaterat. USAs styrränta ligger praktiskt taget på noll och många andra länder följer samma linje. Penningpolitikens vapen mot kraftiga konjunktursvängningar är räntan, men vad händer när räntan är på noll? Man kan ju inte fortsätta sänka räntan i all oändlighet, eller hur?

      En sänkt ränta som inte ger önskad effekt var precis vad som hände i Japan. Hela 1990-talet kallas ”det förlorade rtiondet”, då Japan kämpade för att få igång sin ekonomi. Vilket inte började hända förrän mer än ett decennium senare… Så frågan är vart den här krisen kommer att leda.

      En del frågar sig om hela världen är på väg in i en upprepning av Japans historia, men många säger emot; den här gången kommer det att sluta bättre.Förre centralbankschefen Urban Bäckström har skrivit en artikel på Svenskt Näringslivs webbsida med titeln ”Glöm inte Japan”. Där säger han att centralbankschefer och politiker världen över kan se vad Japan gjorde fel förra gången: de reagerade inte snabbt och kraftigt nog. Så nu gäller det att handla kvickt: ”Tiden är knapp, det går inte att vänta!”

      /Camilla

c
skapa ett nytt inlägg
j
nästa inlägg/nästa kommentar
k
föregående inlägg/föregående kommentar
r
svara
e
redigera
o
visa/göm kommentarer
t
gå till toppen
l
gå till inloggning
h
visa/göm hjälp
skift + esc
avbryt
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.